Onsdagstanker

Hvorfor kan jeg ikke bare …….

                                                      

Det er blevet onsdag igen og jeg har været på Body-trackeren. YEAH tænkte jeg først da jeg så vægten – 1,6 kg siden sidste onsdag 🙂   Målingen ser sådan her ud:

  • Dato: 17.10 /10.10 / 3.10
  • Vægten: 100,8 kg /102,4 kg/101,2 kg 
  • BMI: 37 / 37,6 / 37,2
  • Fedtprocent: 50,8 % / 50,2% / 51,5% 
  • Muskelmasse: 27,4 kg / 28,1 kg / 27,1 kg
  • Fedtmasse: 51,2 kg /  51,4 kg / 52,1 kg
  • Vand: 36% / 36,3 % / 35,5 %
  • Fedtfri masse: 49,6 kg / 51 kg / 49,1 kg
  • Talje-hofte-forhold: 1.04 / 1,03 / 1,02
  • Hvilestofskifte: 1442 kcal / 1431 kcal / 1471 kcal

MEN og der er jo altid et men, når jeg vejer mig på body-trackeren. som det kan ses på målingen har jeg tab 0,7 kg muskelmasse og kun 0,2 kg fedt. Det giver godt nok ikke -1,6 kg, der er også et fald i vandprocenten og i fedtfrimassen på 0,4 kg, tænker også det spiller ind. Jeg har stadig ikke helt styr på netop lige de der målinger. Det er noget jeg vil have læst op på, så jeg kan forstå mine målinger bedre. 

På mad siden kæmper jeg stadig med at få nok kalorier og proteiner . Jeg har en rigtig sød veninde som følger mig tæt og hun vil nu lave smagsprøver til mig i form af mad med flere proteiner i 🙂 . Jeg er måske lidt kræsen, er ikke så vild med de fleste slags oste. Kan godt lide ost på pizza og lasagne, men ikke som skære ost eller smøreoste. Bryder mig ikke om bønner og linser, så der er en udfordring der, som skal tages op, tænker jeg….. Har fundet en bog med proteinrige opskrifter i. Den skal læses igennem og opskrifterne skal prøves af.

Så kommer vi til: Hvorfor kan jeg ikke bare….. Det er så træls, sagt på godt jydsk, at jeg ikke bare kan holde mig til det jeg planlæger. Jeg har de bedste intentioner om at træne og spise sundt mm. Det går bare ikke helt efter planen, jeg bliver hurtigt distraheret og springer lige over først en, så to træninger og hele ugen vælter for mig. Et eksempel kan være som i går var det så vores hund som blev syg og måtte til dyrlægen, det sætter mig så lige tilbage igen i dag. Lysten til at træne forsvandt, spiser godt nok rigtigt.. Vores hund Bertha er ikke alvorlig syg, en maveinfektion/katar driller hende 🙁 men hun er i behandling . 

Et andet eksempel kan vøre at jeg ikke kommer op i ordentlig tid eller bare det at min datter lige nu har ferie og det giver en form for uro i min dagligdag. Det irriterere mig grænseløst at jeg ikke bare kan distrahere fra det. Min datter er altså 18 år og kan sagtens alting selv. Så hvad gør jeg ved det? Skal måske lige fortælle at jeg er førtidspensionist og har hele dagen til min rådighed. Nogle gange føler jeg at dagene er for korte og det bliver de jo i kraft af at jeg ikke kommer op om morgenen….

Tilbage til hvad gør jeg så? Tænker at jeg jo bare må blive ved med at hænge i, blive mere bevidst om hvad der skal til for at jeg kommer afsted især til træningerne. Har et stort ønske om at få det hele til at gå op i en højere enhed. Bruger tit på MANDAG starter jeg forfra. op på hesten igen osv. Er der egentlig nogen som har sagt at man absolut skal starte på en mandag? Nej vel…. Så jeg strater på en frisk i eftermiddag med en lang gåtur med hundene i skoven….. 

Tak fordi du læste med

-Henriette

 

RELATEREDE INDLÆG

Onsdagstanker

Så blev det onsdag igen….

                                                           

Så blev det onsdag igen og jeg har været på vægten…. ØV ØV ØV tænkte jeg, da jeg først så hvad vægten viste + 1,2 kg for f…. da også. Jeg syntes selv, jeg knokler for at få den vægt ned. Nu er det heldigvis sådan at body-trackeren måler en masse forskelligt. 

  • Dato: 10/10  / 3/10
  • Vægten: 102,4 kg/101,2 kg 
  • BMI: 37,6/37,2
  • Fedtprocent 50,2% / 51,5% 
  • Muskelmasse: 28,1 kg / 27,1 kg
  • Fedtmasse: 51,4 kg / 52,1 kg
  • Vand: 36,3 % / 35,5 %
  • Fedtfri masse: 51 kg/ 49,1 kg
  • Talje-hofte-forhold: 1,03 / 1,02
  • Hvilestofskifte: 1431 / 1471

Det viser sig jo at det ikke er helt så dårlig en måling endda 😀 . Jeg sukker dog efter at vægten kommer under 100 kg. Det irriterer mig virkeligt at den ikke rykker sig længere ned. Syntes jo jeg gør alt mulig rigtigt. Får i hverfald ikke for mange kalorier 😉 måske lige på nær i lørdags hvor jeg spise en hel pose lakrids, som du kan læse om her .

I den forgangne uge har maden fyldt rigtig meget. Jeg har svært ved at få de kalorier jeg skal have, ihverfaldt på den sunde måde. For slet ikke at tale om proteinerne. Dem skal jeg have minium 205 g af hver dag og jeg runder ca det halve hver dag. Det er noget jeg skal arbejde rigtig meget med. Prøver mig frem med mere kød, skyr og grøntsager. Mit problem er bare at jeg kan ikke spise så meget af gangen og prøver nu med 6 måltider om dagen i stedet for 5. 

Et andet problem ifht maden er at jeg ikke er speciel kreativ i et køkken og bruger især de her to blogs Valdemarsro.dk og Camilla Drabo til at finde inspiration. Håber dog på sigt at jeg selv kan lave inspirende mad, som de der følger med her, også kan bruge :).

Træningen er gået sådan næsten som den skulle. Torsdag 4/10 havde jeg en fantastisk træning med Pernille ( min PT). Fredag var jeg med Henrik i Tyskland, kom hjem lørdag og fik trænet lidt overkrop. Søndag gik op i hat og briller, kom for sent op ifht det vi skulle nå, så der fik jeg ikke trænet øv 🙁 . Mandag blev det kun til en omgang bentræning ( ingen step), tirsdag Bodycombat og Step fit Intro. I dag startede jeg dagen ud med ZUMBA.

Leger lidt med tanken om at lægge lidt mere styrketræning ind, så det bliver 6 træninger i stedet for 4 som det er lige nu. Lidt ambitiøst det ved jeg ……. set i lyset af at det ikke helt fungere som det skal lige nu. Vi må se……

En anden ting jeg har forsøgt mig med den forgangne uge, er min søvn. Har læst et sted at det skulle gøre en forskel at gå i seng ved 22.00 tiden og sove mellem 7-9 timer hver nat. For at se om en bedre søvn kan indvirke på mit vægttab, er jeg gået i seng ved kl 22 og stå op igen ved  6 – 7 tiden hver dag (det var faktisk kun søndag det glippede). Altså har fungeret noglelunde fint. Jeg forsætter i hvertfald. Så må vi se om det gør en forskel ihft vægten.

Det var lidt om ugen der gik og hvad jeg vil forsøge den næste uges tid.

Tak fordi du læste med

Henriette

RELATEREDE INDLÆG

Min hverdag, Min vægttabsrejse

Hmmm hvad skete der lige der……

                                                            

Den er bare helt tom, spist på under en time og det er kun mig som har været i den. Dette fandt sted lørdag formiddag, hvor jeg var med min mand ude at køre lastbil. Normalt kan jeg bare spise et par stykker og så lægge posen væk, men det kunne jeg bare ikke den dag.

Det startede med at jeg tog et par stykker, pakkede posen væk. Det gjorde jeg et par gange, men gav op og lod posen stå hvor jeg kunne nå den. Hånden kørte i pendulfart mellem posen og min mund og WUPTI så var posen tom. 

Undskyldningerne stod i kø for at komme ud, ja nærmest faldt over hinanden på vej ud af munden. For hvad f….. skete der lige der???? 

Der skete vel bare det at jeg ikke havde fået morgenmad og var sulten, skide ligeglad med hvad der kom i maven, bare der kom noget nu. Ja og så smager de jo godt 😉 og var lige ved hånden.

Alligvel har jeg brug for at sætte ord på, men på hvad, tænker jeg så ved mig selv. Det er jo ikke verdens undergang at jeg falder i. Det er jo ikke noget som sker hver dag. Jeg har som sådan ikke dårlig samvittighed over det og alligevel fylder det i mit hovedet. Når vægten ikke flytter sig, er det her en af de ting, jeg kan slå mig selv oven i hovedet med. Er det typisk for os som vil tabe os ?

Hvad er det så jeg vil sige med det her? Lær at sige PYT 🙂 Når tingene ikke er konstant tilbagevendende, er der jo ikke nogen grund til bekymring. 

Tak fordi du læste med

-Henriette 

Onsdagstanker, Start, Træning, vægttab

De første onsdagstanker

Første gang 🙂

Det er blevet onsdag og jeg har været på Body-trackeren i Fitness World.

800 g har jeg tabt siden sidste onsdag. Det giver et vægttab på 3,7 kg siden jeg startede op påny den 3/9-18 og et samlet vægttab på 11,5 kg siden jeg startede op med personlig træner d. 6/3-17.

Ugen har budt på op og ned. Jeg føler ikke, jeg har fået trænet det jeg skulle. Det er blevet til Zumba  (fredag 28/9), ingen træning i weekenden pga flere faktorer nok mest dårlige undskyldninger 🙁 …. Mandag fik jeg trænet overkrop, men ingen Step fit,  I går blev det til en omgang Bodycombat og her i formiddags en omgang ZUMBA. 

Op og ned har været mest omkring vægten. Jeg har faktisk kun gået på vægten i FW, da min egen vægt ikke har virket, men nu er den blevet lavet og HVAD gør jeg…… Begynder at veje mig hver dag i stedet for en gang om ugen som jeg skal. Og her kommer min nedtur så ind i billedet. For på min egen vægt er jeg kommet under 100 kg som er mit første store mål, men det er jeg jo ikke på Body-trackeren ØV ØV……. Så jeg blev lidt træt af det…… 

Træningen for resten af ugen: I morgen torsdag skal jeg heldigvis have en time med min personlige træner Pernille til en omgang bentræning. Så er der planlagt en Tysklandstur med min mand fredag og lørdag. Håber dog at jeg kan nå zumba fredag morgen ( tvivler på at jeg når det) Jeg kan godt mærke at jeg ind i mellem spænder ben for mig selv, når jeg som nu skal plænlægge næste uges træning ( torsdag-onsdag). Undskyldningerne falder somtider over hinanden for at komme først. Så går der ged i min rækkefølge i over/underkrops træningen er bla en meget populær undskyldning. Noget jeg skal øve mig i at jeg godt kan træne ben på en overkrops dag, hvis det er nødvendigt. Lørdag kommer vi hjem fra Tyskland først på eftermiddagen og her kan jeg jo sagtens komme ind og træne inden aftensmaden ikk’….. Du kan se min træningsplan her 

Mandag og tirsdag er der Step fit intro og bodycombat på programmet og en omgang overkrops-styrketræning. Det var lidt om den kommende træning.

Jeg må sige at på mad siden er det gået ret godt. Jeg blev gjort opmærksom på, at jeg ikke fik spist så mange grønsager som jeg skulle. Det har jeg ændret på, i første omgang er det bare noget så kedeligt som at der er gulerødder ved hvert måltid. På sigt skal grøntsagerne integreres i selve retten. Det er jeg så småt begyndt på, men ikke alle retter er nemme at få grøntsager puttet i, syntes jeg. Det var lidt om hvad jeg sysler med lige nu.

Tak fordi du læser med

-Henriette

 

 

RELATEREDE INDLÆG